شرکت اپل در راستاي بهبود حريم شخصي کاربران خود، خبر از انتشار قابليت جديدي در اپليکيشنهاي اپ استور ميدهد. اين قابليت که به نام برچسب مواد غذايي شناخته ميشود (به انگليسي: Nutrition Labels)، برچسبي است که در اپ استور و مانند ديدگاهها در کنار اطلاعات هر اپليکيشن، قرار ميگيرد.
در اين برچسب هرگونه دسترسي اپليکيشن به هر اطلاعاتي از گوشي موبايل به طور جامع و کامل قيد شده است. دليل نام گذاري اين قابليت نيز همين مسئله ميباشد؛ چرا که در برچسبهاي روي بستههاي مواد غذايي، تمام مواد غذايي بکار رفته مانند پروتئين، کربوهيدرات و . به طور کامل درج ميشود. اپل با اين تشبيه، ميکوشد تا ارزش و احترامي که براي حريم شخصي کاربران خود قائل است را نشان داده و مثل هميشه در جلب رضايت آنها پيشرو باشد.
برچسب مواد غذايي اپليکيشنهاي اپل چه مزايايي براي برنامه سازان دارد؟
بسياري از کساني که برنامههاي
قابليت جديد اپليکيشنهاي اپ استور، چطور به دارندگان بيزينس کمک ميکند؟
دارندگان بيزنسها و کسب و کارهاي شخصي نيز از اين برچسب ايمني اپليکيشنها ميتوانند در جهت محافظت از اطلاعات شرکت استفاده کنند. بدين صورت که، اطلاعات درج شده بر روي برچسب ايمني، کامپيوتر، لپ تاپ و هر دستگاه ديگري را که اطلاعات شرکت را در خود ذخيره کردهاند، از دسترس و حمله هکرها محافظت ميکند.
موافقان و مخالفان طرح جديد برچسب مواد غذايي اپل
کمپانيها و بيزينسهايي که از اطلاعات کاربران به عنوان يک منبع درآمد استفاده نميکنند، از اين قابليت بسيار استقبال کرده و از آن در جهت بهبود کيفيت خدمات و همچنين رضايت مخاطبان خود بهره ميبرند. به عنوان مثال، موسسه موزيلا، که يکي از رايجترين و محبوبترين مرورگرها در دنيا ميباشد، در سال 2019 به اپل پيشنهاد کرد که با ريست کردن خودکار و مداوم IDFA کاربران در گوشيهاي آيفون، از حريم شخصي کاربران محافظت شود. IDFA که سرواژه عبارت Identifier for Advertisers ميباشد، قابليتي است که با آن تمامي فعاليتهاي کاربران رصد شده و براساس آن، مخاطبان هدف هر تبليغ مشخص ميشود. بدين صورت تبليغي که متناسب با علايق هر کاربر ميباشد، براي او ظاهر ميشود. در اوايل سال 2020، اپل حتي از اين پيشنهاد موزيلا فراتر رفته و به کاربران خود اعلام کرد که قصد دارد تا با غيرفعال کردن IDFA، از حريم شخصي ميليونها کاربر در فضاي مجازي محافظت کند. در همين راستا، موزيلا اکنون کمپيني راه اندازي کرده است تا با جمع آوري امضاي کاربران، حمايت خود را از اين طرح اپل نشان دهد.
طرح برچسب امنيتي، راهي است براي اپل که خود را بار ديگر به عنوان مدافع حريم شخصي کاربران معرفي کند. اما اين طرح، باعث به وجود آمدن درگيريهايي بين شرکت اپل و ساير شرکتهاي بزرگ ديگر گرديده است. به عنوان مثال، فيسبوک که يکي از منابع درآمدزايي اصلي آن تبليغات ميباشد، از IDFA براي دنبال کردن فعاليتهاي کاربران استفاده کرده و اين اطلاعات را با تبليغ مورد نظر مطابقت ميدهد. در نتيجه کاربر تبليغي را بر اساس علايق خود مشاهده کرده و اقدام به خريد محصول و يا خدمات ميکند. در پي مطرح کردن قابليت برچسب مواد غذايي توسط اپل، فيسبوک اعلام کرده است که شرکاي تبليغاتي او با اين طرح جديد به شدت با مشکل مواجه ميشوند. هر چند که با اين اعلاميهي فيسبوک، اپل از موضع خود کوتاه نيامده و به تبليغ اين طرح ادامه داده است، اما اجرايي شدن آن را به وضوح به تعويق انداخته است.
منبع: سايت خريد و
درباره این سایت